Dzieła zebrane #22: Rafał Tomański oraz Marie Bennet

Instytucja #dziełzebranych to chyba jeden z moich ulubionych pomysłów (prawo autorskie do tytułu cyklu posiada Król Małżonek), bo pozwala na zestawienie tego, co przeczytałam, a o czym chcę opowiedzieć raczej krótko. Więc dziś zestaw japońsko-dziennikarsko-felietonowy tudzież historyczno-wojenny.

„Skośnym okiem. Tom 1” Rafał Tomański

Książki Rafała Tomańskiego już kilkakrotnie się u Mality pojawiły, czy to „Tatami kontra krzesła”, czy „Made in Japan” o katastrofie 11 marca. Tym razem mamy zbiór tekstów, które Rafał Tomański publikował w 2014 roku na łamach „Rzeczypospolitej” (papierowo i internetowo). Tom pierwszy obejmuje znaczną część Anno Domini 2014, od stycznia do sierpnia, i traktuje o Dalekim Wschodzie – głównie Japonii, ale także Chinach, Korei, Wietnamie wraz z wycieczkami na Zachód. Dużo tu opowieści technologicznych i politycznych, co niektórych może ciekawić bardziej niż mnie.

Nie da się ukryć, że nie do końca rozumiem sens wydawania takich felietonów w formie książkowej – autor argumentuje, że nie ulegają deaktualizacji, ale ja nie jestem tego taka pewna („Skośnym okiem” wydano w 2015 roku, ja rzecz czytałam dwa lata po wydaniu, trzy po napisaniu). Wydaje mi się, że można by całość też inaczej zredagować – kiedy autor pisze o tym, że „w maskotkach siła!”, to dwukrotnie znajdziemy dokładnie ten sam akapit, słowo w słowo (strona 59 i 71). Tych powtórzeń jest o wiele więcej (o Obamie jedzącycm sushi było chyba trzykrotnie) – może w tym szaleństwie jest metoda, niemniej mniej ona nie odpowiada. Całość w takiej formie mnie raczej znużyła niż zachwyciła.

Artystyczna kompozycja, raz (no starałam się).

„Hotel Angleterre” Marie Bennet

Imponująca rozmiarami powieść Marie Bennet przenosi nas do Szwecji czasów drugiej wojny światowej, śladami świeżo upieczonego małżeństwa. Jest rok 1940, a Georg i Kerstin muszą się rozstać wkrótce po ślubie – on zostaje powołany do wojska, ona musi zostać w Malmö. On trafia do jednostki na dalekiej północy, gdzie bardziej niż czterdziestostopniowy mróz nęka go sadystyczny dowódca, ona natomiast zakochuje się w tajemniczej Violi, co przyniesie same nieszczęścia. Pierwsza część powieści opowiada o przejściach Georga, druga o losach Kerstin, trzecia łączy ich ponownie i każe mierzyć się z traumatycznymi doświadczeniami z przeszłości.

Powiem tak: Skandynawia czasów wojny to wciąż dla mniej powieściowo świat nowy i dobrze go odkrywać dzięki kolejnym książkom. Marie Bennet pisze sprawnie, odmalowuje rzeczywistość lat 40-tych bardzo interesująco i tworzy wyraziste postaci (nie znosiłam Kerstin, a Georga wręcz przeciwnie, ale i drugoplanowi bohaterowie są dobrze skonstruowani). To, co natomiast zupełnie mnie rozczarowało, to zakończenie. Żeby ograniczyć spoilery do minimum, powiem tylko, że nie należę do entuzjastów otwartych zakończeń: niech się już zadzieje, co ma zadziać, żebym mogła wyrazić jakąś opinię. A tu byłam tak zaskoczona, że jeszcze sprawdzałam, czy po podziękowaniach nie schował się jakiś epilog. Po tak długiej opowieści miałam wrażenie, jakby po prostu tego zakończenia i dookreślenia historii po prostu zabrakło. Więc tak jak w połowie czytania byłam pod wrażeniem, tak zamknęłam książkę z lekkim niesmakiem.

PS. Tradycyjne podziękowania być muszą! Primo, dla Ethlenn za Tomańskiego.
PPS. A najlepiej dziękować na dwa pe-esy. Secundo, dziękuję za egzemplarz powieści Marie Bennet Bardzo Uroczej Pani Redaktor z wydawnictwa Marginesy.

2 thoughts on “Dzieła zebrane #22: Rafał Tomański oraz Marie Bennet

  1. Kupiłam bo książka była za 9 zł i chciałam to kuriozum poczytać. Ale prawda – teraz wydaje się w zasadzie wszystko, zatem coś takiego też wydano. Biedne drzewka…

Skomentuj

