Kartka z kalendarza i po co czytać książki

Ot, i proszę, obfita wielce kartka z kalendarza. 23 kwietnia jest dniem wyjątkowo świątecznym, jubileusz goni jubileusz, okazja przepycha się łokciami z inną okazją… książki, smoki, Szekspir, wszystko. Aż się prosi o wpis okolicznościowy! Zwłaszcza, że, jak wiecie, dziś Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, święto raczej niebezpieczne: co otwieram internety, to jakaś strona kusi zniżkami na książki. Na razie jestem dzielna.

Okolicznościowo zamiatam też kapeluszem przez mistrzem ze Stratfordu (ok, zawsze zamiatam, ale dziś nieco gorliwiej). Wszak w tę oto sobotę przypada czterechsetna rocznica śmierci Szekspira (z tej okazji polecam nowoczesne powieściowe retellingi – była już „Opowieść zimowa” w wizji Jeanette Winterson, na półce czeka „Kupiec wenecki” wedle Howarda Jacobsona). A do tego 23 kwietnia to dzień św. Jerzego (ten od smoka, patron Anglii), ponoć i pogromca smoka dokonał żywota właśnie tą kwietniową porą.

Ale, ale. Przede wszystkim okazja jest książkowa – stąd zastanówmy się, po co w ogóle te książki. Abstrahując od naukowych wywodów, badań, jak lektura wpływa na mózg i co literatura wnosi do życia codziennego, oto przed Wami lista absolutnie randomowych i subiektywnych powodów, dlaczego Malita wiecznie z nosem w książce. Czasem z przymrużeniem oka (ta lista, nie nos w książce).

Więc, po co czytać książki?
Ja czytam:

  1. Bo lubię. Kropka.
  2. Bo czytając, uczę się nowych miejsc, ludzi, rzeczy (trywialne, ale trafne).
  3. Bo lubię wiedzieć.
  4. Bo lubię sobie wyobrażać.
  5. Bo lubię rozmawiać o tym, o czym przeczytałam.
  6. Bo lubię pisać o tym, o czym przeczytałam.
  7. Bo żyję wtedy nie dwa, a pięćset, tysiąc, tysiące razy (też trywialne a trafne).
  8. Bo czasem się śmieję.
  9. Bo czasem się wzruszam.
  10. Bo czasem się irytuję.
  11. Bo się kocham w bohaterach, niektórych.
  12. Bo nie znoszę bohaterów, niektórych.
  13. Bo zachwycam się kunsztem literackim i erudycją niektórych autorów.
  14. Bo mnie to szalenie odpręża.
  15. Bo mnie to bardzo motywuje do Zmian. Różnych.
  16. Bo staję się mądrzejsza.
  17. Bo staję się głupsza.
  18. Bo czasem snobuję, ile to ja nie czytam. Przyznaję się bez bicia.
  19. Bo wciąż lamentuję, że za mało czytam.
  20. Bo łechta moje ego, gdy mnie różni ludzie proszą o polecanki.
  21. Bo tyle jeszcze do przeczytania.
  22. Bo ciągle nowe dobre rzeczy wydają.
  23. Bo – powód pośredni – uwielbiam wypchane do granic możliwości biblioteki.
  24. Bo mi ludzie znoszą, ofiarowują, pożyczają.
  25. Bo lubię wracać do ukochanych historii.
  26. Bo lubię zajmować czymś czas w podróży.
  27. Bo tramwaj/autobus długo jedzie.
  28. Bo nic tak dobrze nie towarzyszy herbacie, jak książka. I popcornowi.
  29. Bo dzień bez czytania to dzień jakiś taki… niecodzienny.
  30. Bo tak właściwie, to… bardzo lubię. Kropka.

Lista bynajmniej nie jest zamknięta, proszę dorzucać swoje pomysły! I, rzecz jasna, wszystkiego pięknego książkowo Wam życzę. Dziś – i zawsze.

Bo wiecie: #TLDRxP!

7 thoughts on “Kartka z kalendarza i po co czytać książki

  1. 31. Czytam bo : Zachęcają,mnie m.in. Ciekawe recenzje Mality -Król, z którymi przeważnie sie zgadzam ( chociaż nie zawsze ) . Ale na ogół piszesz ciekawie i inspirujące. Tak trzymaj.

  2. Bo uwielbiam podróże literackie!
    Wiąże się to z tym, że uwielbiam podróże takie realne, lecz jest tyle miejsc, które chciałabym odwiedzić, iż pewnie nie uda mi się to w tym życiu. Natomiast książki sprawiają, że mogę odwiedzić nawet bardzo odległe miejsca w ogóle nie ruszając się z domu!

    Co więcej, książki powodują, że mogę przenosić się nie tylko w miejscu, lecz także w czasie. W tym kontekście przypomina mi się powieść „Dallas ’63” Kinga, która jest dla mnie takim synonimem przenosin w czasie. Ten cały wspaniale przedstawiony świat późnych lat ’50 i wczesnych ’60 w USA – kabriolety, czeki i twist :)

    Dlatego cenię nie tylko reportaże, ale również powieści osadzone w istniejących (mniej lub bardziej) realiach przeszłości lub teraźniejszości.

Skomentuj

