Północ i Południe.

Malitowe upodobanie do prozy Jane Austen i podobnych klimatem opowieści jest znane nie od dziś. Historycznie, miłościwo, z zakończeniem, które zapewnia trzy kilo rozrzewnienia – mówcie, co chcecie, ja ubóstwiam takie książki oraz cały ten entourage dam, dżentelmenów, bali, odpowiednich manier, listów i zalotów, jakich dziś się nie uświadczy. A jak nie Austen – to Elizabeth Gaskell. „Panie z Cranford”, ktoś, coś?

Every day.
Every day.

Tym razem jednak w klimacie bardziej… północno-angielskim. „North and South” niedawno wróciło do łask czytelników, głównie dzięki serialowi BBC z 2004 roku. I to właśnie od rzeczonego serialu zaczęłam całą historię, dopiero potem zabrałam się za czytanie. Niemniej ekranizacja jest wyśmienita, obsada dobrana idealnie, zasadniczo, typ pierwszy. Samą powieść pierwotnie czytano w odcinkach w połowie XIX wieku, skądinąd w magazynie „Household works”, redagowanym przez Dickensa. Gaskell przerobiła potem całość do druku, dodała to i owo (między innymi ostatni rozdział, całe szczęście) i całość opublikowano jako „North and South”.

Z sielskiego Południa na, zdawałoby się, posępną i nieprzystępną Północ – to droga, jaką Margaret Hale pokonuje wraz z rodzicami. Pan Hale, ongiś pastor, wskutek osobistych wątpliwości porzuca stan duchowny i cała familia musi opuścić plebanię w ukochanym Helstone. Przenoszą się do Milton, małego miasteczka słynącego z przemysłu włókienniczego, zanurzając się w zupełnie nowe, początkowo dość nieprzyjazne życie. Pan Hale zajmuje się prywatnym nauczaniem, a jednym z ulubionych jego rozmówców i podopiecznych staje się John Thornton, właściciel fabryki, człowiek dumny, pracowity i bardzo bogaty. Margaret od początku nie lubi Thorntona, nie uważa go za dżentelmena i potępia jego metody zarządzania fabryką – zwłaszcza po tym, jak zaprzyjaźnia się z kilkoma jej pracownikami. On z kolei uważa dziewczynę za wyniosłą, mając wrażenie, że Margaret gardzi wszystkim, co dla niego jest drogie – i jednocześnie nie traci żadnej okazji, by ją spotkać.

Dzieło Gaskell to, jak mówią Anglicy, social novel i można się doszukiwać w nim bardzo bardzo wielu motywów – od porównania przemysłowej Północny i rolniczego Południa, przez konflikty na linii panowie-robotnicy, strajki w fabrykach, aż po wątki religijne czy genderowe. Chodzi mi o to, że uczucie między Margaret a panem Thorntonem – choć arcyważne – nie jest jedynym kluczem odczytania „North and South”. Richard Armitage, który wcielił się w głównego onego w serialu z 2004 roku, był wręcz zdziwiony ogromem… fanowskiego odzewu. I nie brak opinii, że jego Thornton to nowy pan Darcy.

No błaaagam.
I ten śnieg padający. No błaaagam.

Co nie zmienia faktu, że to właśnie ta historia miłosna chwyta za serducho. Przyznaję bez bicia – mnie chwyciła bardzo. Abstrahując od historycznego tła (arcyciekawe, naprawdę) i wątków gospodarczo-socjalnych, to właśnie John Thornton i całokształt jego postaci sprawia, że będę wracać do „North and South”. Nieraz.

PS. Gdyby nie Ethlenn – nie byłoby. Dziękuję za serial!
PPS. Polski przekład, „Północ i Południe”, ukazał się dopiero 4 lata temu, muszę sobie przekartkować!
PPPS. Muzycznie wybornie mi do tego pasował musical Stinga. Ot, taka intuicja.

14 thoughts on “Północ i Południe.

  1. Pamiętam, że wydano „Północ i południe” po raz pierwszy chyba jako dodatek do „Bluszcza” (ktoś pamięta to czasopismo?). Chciałam się zakwiczeć wtedy ze szczęścia, bo trochę wcześniej obejrzałam serial i wpadłam kompletnie. Armitage nie powinien się dziwić, w końcu ta scena, gdzie Thornton patrzy za Margaret jest taka poruszająca <3
    W końcu kupiłam wersję kwiatową ze Świata Książki i chwilę później pożyczyłam szwagierce. Ale na pewno przeczytam!

    1. „Bluszcz”! No pewnie, pierwsze numery czytałam namiętnie, potem się jakoś rozpełzło, ale miło wspominam.
      A ta scena jest najlepsza ever. Rozpływam się za każdym razem!

  2. Już od roku obiecuję sobie Gaskell i mi ciągle umyka. Muszę sobie zapisać, żeby nie zapomnieć znów. Baaardzo mnie zachęciłaś do przyspieszenia lektury :)

  3. Kilka lat temu oglądałam „Panie z Cranford” i bardzo mi się podobały, w ogóle lubię te klimaty :) Musze teraz obejrzeć „Północ Południe”, bo jestem ciekawa tego „nowego pana „Darcy” :)

  4. Moja mama zakupiła dla mnie powieść, ale po przeczytaniu powiedziała, że nie dość, że jednak nie będzie moja to jeszcze nie mogę jej zabrać ze sobą do Anglii tylko mam czytać na miejscu, w Polsce, bo jest zbyt świetna, żeby mi ją pożyczyć. Ech. Nie ma to jak zaufanie rodzicielki.

Skomentuj

