„Cyrk nocy” Erin Morgenstern

„Cyrk nocy” Erin MorgensternCyrk pojawia się znikąd. Nagle, bez zapowiedzi, w niebo wystrzeliwują czarno-białe namioty. Żelazna brama otwiera swoje majestatyczne podwoje o zmierzchu i zamyka je o świcie. Le Cirque des Rêves, Cyrk Snów, daje przedstawienia tylko nocą. Iluzjoniści, sztuczki, wróżby… to nie wszystko. Niezwykłe pawilony kryją w sobie prawdziwą magię. Magię, która staje się areną dla wymyślnej rozgrywki. Celia i Marco, prawdziwe utalentowana para, stają do pojedynku, którego zasad nie znają. Wyszkoleni przez surowych nauczycieli, będą musieli odnaleźć samych siebie w świecie Le Cirque des Rêves.

Ale to nie jedyne postaci, dzięki którym Cyrk Nocy może otwierać się dla zachwyconych widzów. Friedrick Thiessen skonstruował bajeczny zegar, stojący u bram cyrku. Tsukiko, kobieta-guma, kryje w sobie więcej tajemnic, niż jest skłonna przyznać. Bliźnięta Szkrab i Gizmo, narodzone w noc otwarcia Le Cirque des Rêves, uosabiają jego magię. Wróżbitka Isobel miota się pomiędzy nieodwzajemnionym uczuciem a przeznaczeniem, które skrywają jej karty tarota. Są też założyciele Cyrku, uczestnicy Kolacji o Północy w rezydencji ekscentrycznego Chandresha Christophe’a Lefèvre’a, oraz zakochany w Le Cirque des Rêves chłopiec z Massachusetts, który odegra w historii dużo ważniejszą rolę niż się spodziewa.

Erin Morgenstern w swojej pierwszej powieści z imponującym rozmachem kreśli cyrkowy krajobraz, czy raczej labirynt – tajemniczy, nierzeczywisty, oniryczny. Można do niego wejść stukrotnie i za każdym razem odnaleźć coś nowego. To jak wyrwa w czasoprzestrzeni, oddech od szarej codzienności, zanurzenie się w czarno-biały, elegancki świat zaczarowanego cyrku. Faktycznie, atmosfera jest świetnie skonstruowana, można niemal poczuć się jak w labiryncie Le Cirque des Rêves. Bardzo cenię sobie pisarzy, którzy potrafią wprawić czytelnika w taki stan pół-zawieszenia między własną realnością a eteryczną fikcją. Gdzieś tylko na dnie czuję ukłucie rozczarowania – tyle się naczytałam pochwalnych recenzji, że oczekiwałam totalnego zachwycenia. Jest owszem, czarująco, ale bez trzęsienia ziemi. Klimat wyjątkowy, niemniej sama intryga… Ech. To nie tak, że wynajduję jakieś drobiazgi, którymi z uporem chciałabym podważyć całokształt, tylko czasem po prostu czegoś zabraknie. I nijak nie mogę dojść do ładu ze sobą, czego takiego. Może chodzi o to, że nie mogłam się przekonać do Celii? Muszę to jeszcze przemyśleć.

Niemniej, wyobrażam sobie, że na podstawie powieści mógłby powstać absolutnie cudowny film. Autorka na swojej stronie daje cień nadziei – poczekamy, zobaczymy.

5 thoughts on “„Cyrk nocy” Erin Morgenstern

  1. Idea cyrku nigdy do mnie nie trafiała, choć raz czy dwa zdarzyło mi się w cyrku znaleźć, ale w „pół-zawieszeniu” się kocham – w końcu o to w tej całej literaturze powinno chodzić. Niemniej może kiedyś sięgnę… Tymczasem kliknąłem w linka i tekst ze strony Erin, a dokładniej cytat o pisaniu całkowicie do mnie trafił :)
    „To begin… To begin… How to start? I’m hungry. I should get coffee. Coffee would help me think. But I should write something first, then reward myself with coffee. Coffee and a muffin. Okay, so I need to establish the themes. Maybe banana-nut. That’s a good muffin.
    -Charlie Kaufman, Adaptation
    To teraz, po sprawdzeniu Co czyta Malita, mogę wrócić do pisania magisterki.

    1. Idea cyrku, cóż, dopóki zakłada tylko akrobatów, a nie zwierzęta, to jestem za. I akurat do tego cytatu nie dotarłam… bardzo trafny: kubek kawy właśnie stoi obok… A „Cyrk nocy” chętnie Ci pożyczę :)
      PS. Pisz dzielnie!

  2. Naczytałam się wiele opinii na temat tej książki, również tych mniej pochlebnych. Ucieszyłam się, jak zobaczyłam „Cyrk nocy” na Twojej półce, bo Twoja opinia jakoś brzmi zwykle blisko mojego gustu. No i teraz mam mętlik w głowie, bo wyglądasz na niezdecydowaną. Czytać, nie czytać… oto jest pytanie…

Skomentuj

