„Wyznania młodego pisarza” Umberto Eco

Będzie o Eco-eseiście, bo wolę Eco-eseistę niż Eco-powieściopisarza. A z powieści to skromnie, przeczytałam tylko „Imię Róży”, które – a była to naonczas pierwsza klasa liceum – stanowiło pewne wyzwanie. To osławione pierwsze sto stron… ech. Ale już „Zapiski na pudełku od zapałek” mnie zachwyciły. Woziłam je ze sobą wszędzie, wszystkie trzy tomy, i wybuchałam radosnym śmiechem co dwa rozdziały. Lekki, ironiczny styl Eco bardzo do mnie przemawia. Co prawda, „Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów” trochę mnie przytłoczył… zgodnie z zaleceniami Autora, pisząc licencjat o nowożytnych czarownicach, powinnam była analizować oryginalne wydanie „Młota na czarownice” duetu Sprenger & Kraemer (po łacinie, rzecz jasna) gdzie w zakamarkach biblioteki uniwersytetu w Bambergu. Cóż, nie analizowałam.

„Wyznania młodego pisarza” to niewielka książeczka, w której Eco nawet nie tyle, ze zdarza tajniki swego warsztatu pisarza (ależ skąd!), ale snuje rozważania na temat kreowania fikcyjnych postaci (i dlaczego tak namiętnie przeżywamy ich losy), zabiegów stylistycznych, konstruowania miejsca akcji, inspiracji. Całość ilustruje imponującym wachlarzem przykładów i cytatów, także – a może przede wszystkim – z własnych książek.

Ogromną radochę sprawie mi odkodowanie Ecowych tekstów. Wiadomo, postmodernistyczny klucz odczytywania: w dziełach znajdujemy drugie dno, intertekstualne nawiązania, odwołania do innych dzieł kultury i literatury. Nie za wiele potrafię odcyfrować (Autor wymienia wiele tekstów, które owszem, znam, ale z tytułu, albo takie, o których w życiu nie słyszałam), więc jeśli już coś znajdę, to bardzo mnie to cieszy (np. „Amparo jest Amparo, jest Amparo, jest Amparo”*). Taka się inteligentna i wykształcona czuję :)

Książkę przeczytałam w ramach wyzwania „Z półki”.

*Umberto Eco, „Wyznania młodego pisarza”, przeł. Jerzy Korpanty, wyd. Świat Książki, Warszawa 2011, str. 70.

One thought on “„Wyznania młodego pisarza” Umberto Eco

  1. I dobrze, że się czujesz, bo jesteś wykształcona i inteligentna :) Chciałam napisać, że czasami, ale skasowałam… Jednak nie mogłam się oprzeć. Wiem, na mnie zawsze możesz liczyć!

Skomentuj

