„Popkultura – pop czy kultura?” Joanna Bogusławska

Pytanie zadanie śmiało w tytule zalicza się do rozważań typu: „czy kultura masowa to kultura”, „czy i dlaczego kultura wysoka jest lepsza” i innych dywagacji kulturoznawczych. Autorka już we wstępie zaznacza, że popkultura – definiowana jako „kultura przeznaczona dla masowego odbiorcy; kultura popularna”* – często jest postrzegana pejoratywnie w zestawieniu z kulturą wysoką. Bo ą, ę, opera, wyrafinowany teatr i Bardzo Mądre Książki stoją wyżej w łańcuchu pokarmowym niż Hollywood i seriale. Otóż co to, to nie. Bogusławska opisuje różne przykłady przenikania się kultury wysokiej i niskiej, popularnej: od arii operowej, podłożonej jako soundtrack do reklamy po obrazy Muncha w kreskówce „Loony Tunes”. Stawia tezę, że kultura popularna jest „dobrym narzędziem służącym propagowaniu kultury wysokiej”** i przez całą książkę rzeczoną tezę stara się udowodnić na przykładach.

Przykłady zaczynają się od seriali – ale nie oper mydlanych, tylko tego nowego typu seriali. Autorka analizuje fenomen „Czystej krwi” i wampirów przy okazji, zahacza o seriale „Biuro” i „Californication”. Do tego garść filmów niezależnych (jak choćby „Mała Miss” czy„Ja cię kocham, a ty z nim”), kilka książek, w tym twórczość Stephena Kinga oraz krótka charakterystyka Innego, odrzuconej jednostki społecznej. Wisienka na torcie to analiza twórczość zespołu The Tea Party, czyli popkulturowo-przenikaniowo od strony muzycznej.

Generalnie idzie o to, że popkulturę należy szanować i cenić, bo a.) kształtuje ją i odbiera cała masa ludzi, b.) może stanowić dobre preludium do kultury wysokiej. Z czym niżej podpisana zgadza się na całej linii. Może dobrałabym inne przykłady – akurat zachwyty nad „Małą Miss” kompletnie do mnie nie trafiły, ale teza i argumentacja jak najbardziej. Popkultura? Kultura!

* Joanna Bogusławska, „Popkultura – pop czy kultura?”, wyd. Novae Res, Gdynia 2011, str. 9.
** Tamże, str. 11.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s