„Fantasy. Ewolucja gatunku” Grzegorz Trębicki

W ramach pogłębiania swej wiedzy o ulubionym gatunku imam się od czasu do czasu – to znaczy, jak coś znajdę – dzieł bardziej naukowych. Po lekturze „Rękopisu znalezionego w smoczej jaskini” Sapkowskiego mam jakie takie pojęcie na temat, ale też żywię pragnienie dalszego poznania. Zachęcona recenzją w „Nowej Fantastyce”, zerknęłam i do rozprawy Trębickiego. Jest krótka, ale obfita – od początków, przez rozwój, podział na fantasy epicką i bohaterską, po formy hybrydalne. Autor ma konkretny pomysł na książkę i go broni. To na plus.

W wyżej wymienionej recenzji ostrzegano przed mocno naukowym językiem, ale mnie bełkot akademicki nie odstrasza. Z tym, że to akurat naprawdę bardzo uczony tekst. Nie przeszkadza mi to, powtarzam, acz przy sformułowaniach „egzomimetyczny”, „paramimentyczny” i „antymimetyczny” zaczęłam się nieco gubić (nie, nie są wyjaśnione). To neutralnie.

Na minus zaliczam drobnostkę, która mnie całą książkę nieustannie irytowała, i to na potęgę. Autor nie tłumaczy tytułów powieści, o których pisze. Tak, także tych wydanych w języku polskim. Ja wiem, że „The Chronicles of Thomas Covenant, Unbeliever” to „Kroniki Thomasa Covenanta Niedowiarka”, ale myślałam, że gdy coś jest przełożone, to należy to uwzględnić. Zwłaszcza, że Autor jest niekonsekwentny – zdarza mu się przełożyć tytuł cyklu, ale tytułów poszczególnych powieści już nie. Tak mnie to ubodło, że niemal przysłoniło obraz całości – a przecież książka jest więcej niż przyzwoita!

Zatem, jeśli komuś nie przeszkadza Bardzo Uczony Styl i rzeczone nietłumaczenie tytułów, niech czyta koniecznie. Bo rzetelna i wartościowa to rzecz.

Skomentuj

