„Widma w mieście Breslau” Marek Krajewski

Słyszałam ostatnio świetny wywiad w radiu z Markiem Krajewskim i tak mi się spodobał, że natychmiast sięgnęłam po jakąś jego książkę. Pierwsze nawinęły mi się „Widma w mieście Breslau”. Krajewski, filolog klasyczny, laureat Paszportu „Polityki” z 2005 roku, pisuje kryminały historyczne. Jego Poirotem, Wallanderem, Holmesem jest Eberhard Mock, pracownik wrocławskiego Prezydium Policji. Z tym, że Mockowi najbliżej do Wallandera. Lubię ten typ postaci: detektyw o trudnym charakterze, który duchy przeszłości topi w kieliszku. Mimo to dłuższą chwilę mi zajęło, by przekonać się do Mocka, ale udało się.

Rzecz dzieje się w jesiennych miesiącach roku pańskiego 1919 w mieście Breslau. Eberhard Mock prowadzi śledztwo w sprawie czterech bestialsko zamordowanych marynarzy. Wygląda na to, ze niestrudzony morderca, zwany „wampirem z Breslau”, ma jakiś osobisty uraz, gdyż przy ofiarach (tych, i – uprzedźmy fakty – kolejnych) zostawia zaadresowane do Mocka karteczki z cytatem z Biblii i nakazem przyznania do błędu. Mock niestrudzenie tropi przestępcę (z towarzyszenie obłędnych, trzeba przyznać, współpracowników), ale „wampir z Breslau” morduje bez ustanku, zostawiając kolejne listy. W tle prostytutki, okultyzm, hipnoza. Mock będzie musiał sięgnąć do własnej przeszłości, by rozwiązać zagadkę. Czas ucieka, a morderca planuje targnąć się na życie najbliższych Eberhardowi  osób…

Kryminały, tak, lubię, ale bez przesady. Krajewski cudownie opowiada o Wrocławiu z dwudziestolecia międzywojennego, ale wolałam słuchać do na antenie. Na kartach książki nie przemówiło toto do mnie aż tak, jak oczekiwałam. Ciężko powiedzieć dlaczego – czasem zdarza się tak, że po prostu klimat powieści i oczekiwania czytelnika nie współgrają ze sobą. Owszem, Mock mi się spodobał, ale nie na tyle, by czytać dalsze (i poprzednie) jego dzieje.

Skomentuj

